Skąd wiemy, czy dany pierwiastek chemiczny to metal lub niemetal?
Większość układów okresowych pierwiastków chemicznych, za pomocą kolorów zaznacza czy dany pierwiastek chemiczny jest metalem czy niemetalem (np. w rozkładanym układzie pierwiastków chemicznych książki do nauki chemii nowej ery, metale zaznaczone są kolorem niebieskim, a niemetale kolorem beżowym).
Jeżeli w układzie okresowym nie ma informacji czy konkretny pierwiastek to metal czy niemetal, wówczas należy zapamiętać w którym miejscu w układzie okresowym są niemetale (jest to dość proste, ponieważ niemetale, z wyjątkiem wodoru, "leżą" w układzie okresowym obok siebie). Pozostałe pierwiastki chemiczne to metale. Proste, prawda?
Właściwości metali:
większość metali:
Metale mają jednak różną twardość, gęstość, aktywność chemiczną (najmniej aktywne są metale szlachetne - Ag, Au, Pt - dlatego na przykład prawdziwa biżuteria jest bardzo odporna i szybko się nie niszczy)
Właściwości niemetali:
Mają różne właściwości, nie ma cech wspólnych dla większości niemetali.
Stopy metali to mieszaniny JEDNORODNE różnych metali (jednorodne to znaczy, że nie da się odróżnić gołym okiem składników mieszaniny).
Najbardziej popularne stopy metali to:
KOROZJA to proces, w wyniku którego pod wpływem czynników środowiskowych (jak deszcz, wiatr itd.) dochodzi do niszczenia metali oraz oraz stopów metali (np. rdzewienie żelaza).
Sposoby zapobiegania przed korozją:
PIERWIASTKI CHEMICZNE zestawione są w UKŁADZIE OKRESOWYM PIERWIASTKÓW CHEMICZNYCH
Symbole oraz nazwy pierwiastków chemicznych, które należy znać (zgodnie z podstawą programową):
Pierwiastków NIE DA się rozłożyć na substancje prostsze. Ale... okazuje się, że każdy pierwiastek chemiczny to ZBIÓR takich samych atomów (atom ma takie same, wszystkie właściwości pierwiastka).
Związek chemiczny składa się przynajmniej z dwóch takich samych lub różnych pierwiastków chemicznych, które są ze sobą trwale połączone za pomocą wiązań chemicznych.
Przykład:
ZJAWISKO FIZYCZNE to proces, w wyniku którego nie powstaje nowa substancja np. rozdrabnianie lodu, mielenie cukru na cukier puder
REAKCJA CHEMICZNA - w wyniku reakcji chemicznej, powstają zupełnie nowe substancje, których właściwości są zupełnie inne niż właściwości substancji poddanej reakcji chemicznej np. pieczenie ciasta, spalanie węgla na grilla
Najbardziej popularne zjawiska fizyczne, to te z wykorzystaniem wody:
Pamiętaj: stan skupienia zależy od temperatury.
Dla wody temperatura topnienia to 0 stopni Celsjusza (w tej temperaturze lód zaczyna topnieć i zamieniać się w wodę), a temperatura wrzenia to 100 stopni Celsjusza (w tej temperaturze woda w postaci cieczy zaczyna wrzeć i otrzymuje się parę wodą).
Mieszanina - zawiera minimum dwie różne substancje, które są ze sobą zmieszane np. woda, herbata i cukier, woda z piaskiem
SPOSOBY ROZDZIELANIA MIESZANIN:
1. przy użyciu sita - tak jak wtedy, gdy oddzielaliśmy kamienia od piasku w piaskownicy
2. sedymentacja - opadanie na dno cięższej substancji (tej, która ma większą gęstość) np. mieszaniny wody i piasku - piasek opadnie na dno
3. dekantacja - gdy w procesie sedymentacji piasek opadnie na dno, możemy zlać wodę (lub inną ciecz) znad osadu (w tym przypadku piasku). Zlanie cieczy znad osadu nazywa się dekantacją
4. za pomocą magnesu - jeżeli jednym ze składników mieszaniny jest substancja, którą można przyciągnąć magnesem (np. mieszaniny piasku z opiłkami żelaza), to możemy wykorzystać magnes to rozdzielenia takiej mieszaniny
5. przy użyciu filtra (filtracja/sączenie) - na filtrze zatrzymuje się ciało stałe - filtr wykorzystuje się w niektórych metodach przygotowania kawy :)
6. destylacja - wykorzystuje różnice temperatur wrzenia substancji. Jeżeli mamy mieszaninę dwóch cieczy i jedna ciecz wrze (paruje) w temperaturze np. 100 stopni Celsjusza, a druga w temperaturze 150 stopni Celsjusza, wówczas taką mieszaninę ogrzewa się do temperatury np. 120 stopni Celsjusza (w tej temperaturze pierwsze ciecz wrze, a druga jeszcze nie). Ciecz, która zamienia się w parę wodną, "wędruje" ku górze i trafia do specjalnej chłodnicy, gdzie za pomocą wody schładzana jest i tym samym zaczyna się skraplać. Przyjmuje w ten sposób ponownie formę cieczy.
7. przy użyciu rozdzielacza - wykorzystuje się tutaj różnicę gęstości np. w przypadku mieszaniny wody z olejem (olej pływa po powierzchni wody)
W tej metodzie, używa się specjalnego naczynia, jakim jest rozdzielacz. Rozdzielacz ma samym dole ma korek, który odkręca się w celu "wypuszczenia" jednej cieczy do innego naczynia. Gdy cała woda zostanie spuszczona, wówczas korek zamykamy, a w rozdzielaczu zostaje sam olej.
Gęstość substancji (d) - podajemy w jednostce:
(jest to przykład jednostki gęstości, ponieważ możliwości jest wiele - pamiętaj, że w liczniku ułamka jest jednostka masy a w mianowniku jest jednostka objętości)
Przykład: jeżeli gęstość pewnej substancji wynosi 2,34 g/cm3(2,34 grama na 1 cm3), oznacza to, że jeżeli położę na wagę dokładnie 1cm3 tej substancji, to waga wskazywać będzie 2,34 g.
wzór na gęstość:
ZADANIE: Oblicz gęstość substancji o masie 2 g i objętości równej 4 cm3.
Odpowiedź: Gęstość tej substancji wynosi 0,5 g/cm3.
Jeżeli w zadaniu należy obliczyć masę (w treści zadania mamy podaną objętość i gęstość), wówczas należy przekształcić wzór tak, aby masa "m" była po lewej stronie równania:
Natomiast przekształcony wzór, który pozwala obliczyć objętość "v" ma postać:
UWAGA!
Gęstość podajemy zazwyczaj w gramach na centymetr sześcienny. Czasami zdarza się, że masa w treści zadania podana jest np. w kilogramach. Wtedy mamy dwa wyjścia: albo zamieniamy kg na g, albo końcowy wynik podajemy w kilogramach na centymetr sześcienny.
1 kg = 1000 g
1 dag = 10 g
1 kg = 100 dag = 1000 g
Pojęcia, które musisz znać z tej lekcji:
1. materia - wszystko co nas otacza
2. substancje - składniki materii np. cukier
3. ciała fizyczne - przedmioty, które zostały stworzone z substancji np. wata cukrowa (zrobiona z cukru)
Aby odróżnić ciało fizyczne od substancji, wystarczy zadać sobie pytanie: Z czego zrobiona jest dana rzecz? np. z czego zrobiony jest złoty pierścionek? Odpowiedź na to pytanie to złoto, a więc złoto jest substancją z której zostało wykonane ciało fizyczne czyli pierścionek.
4. właściwości substancji - cechy charakterystyczne substancji - właściwości dzielimy na fizyczne i chemiczne
właściwości fizyczne
stan skupienia (gaz, ciecz czy ciało stałe?)
barwa
gęstość (kolejny temat)
twardość
połysk
temperatura topnienia
temperatura wrzenia
czy jest rozpuszczalne w wodzie i/lub innych rozpuszczalnikach
właściwości chemiczne
zapach
smak
czy jest toksyczne ? (dla ludzi, środowiska)
czy jest palne ? (czy można zapalić tą substancję ?)
czy jest aktywne chemiczne ? (czy potrafi reagować z innymi substancjami)
5. piktogramy - znaki, które można znaleźć na różnych opakowaniach (np. chemia do domu). Informują nas o zagrożeniach, jakie może nieść ze sobą dana substancja chemiczna
oficjalną stronę z piktogramami oraz ich opis znajdziesz TUTAJ
Pojęcia, które musisz znać z tej lekcji:
1. pracowania chemiczna - miejsce, w którym chemik wykonuje swoją praca (inna nazwa, która obecnie jest częściej używana to laboratorium)
2. doświadczenia chemiczna - wszystkie czynności, które chemik wykonuje w laboratorium
3. odczynniki chemiczne - substancje używane w laboratorium np. kwas, woda
4. karty charakterystyki - zbiór wszystkich informacji na temat danego odczynnika chemicznego - znajdziemy tam niezbędne informacje na temat danego kwasu np. jak postępować w przypadku kontaktu ze skórą
5. szkło laboratoryjne - naczynia, w których wykonywane są doświadczenia chemiczne
uwaga! jeżeli w nazwie szkła laboratoryjnego występuje słowo "miarowy", to oznacza, ze dane szkło ma specjalną podziałkę, która umożliwia precyzyjne odmierzenie konkretnej ilości cieczy np. do cylindra miarowego możemy wlać dokładnie 14 ml wody.
6. sprzęt laboratoryjny - sprzęt wykorzystywany w laboratorium, który umożliwia przeprowadzenie doświadczeń chemicznych
JAK WYKONAĆ SCHEMAT DOŚWIADCZENIA CHEMICZNEGO?